John Boyd Dunlop

 DUNLOP

Sejak dari awal adalah jelas apa yang dinyatakan oleh pengeluar tayar DUNLOP adalah untuk memberikan pengalaman memandu yang lebih baik bagi pemandu dan pengalaman menunggang yang lebih baik untukpenunggang.


Tahukah anda bagaimana terciptanya tayar getah yang kita gunakan sekarang. Bagaimana sejarah disebalik penciptaannya, di sini anda akan mengetahui salah seorang usahawan dan pencipta tayar yang termasyhur di dunia iaitu John Boyd Dunlop.


Sejarah

Cukup lucu kerana tayar tidak bermula bagi penciptaan pada kenderaan empat roda atau dua roda tetapi ia bermula pada kenderaan tiga roda.


Pada tahun 1888, pengasas Dunlop, John Boyd Dunlop, memperhatikan anak mudanya menunggang basikal roda tiga pada tayar getah pepejal di atas tanah berbatu. Beliau mendapati bahawa anak lelakinya itu tidak bergerak laju dan tidak kelihatan selesa menunggangnya. Dalam percubaannya untuk memberikan anaknya pengendalian yang lebih baik Dunlop telah mengambil trisikal tersebut dan membalut roda dengan lembaran getah nipis, digam bersama-sama dan diisikan anging dengan menggunakan pam bola sepak. Dengan cara itu beliau telah membangunkan sistem kusyen udara pertama dalam sejarah, dan meletakkan asas untuk tayar pneumatik yang pertama.
Kurang daripada satu tahun kemudian, ciptaan Dunlop digunakan di dalam perlumbaan kenderaan dua roda. Membolehkan pelumba kurang dikenali dengan mudah menewaskan pencabar yang lebih kuat dalam siri perlumbaan basikal, terima kasih kepada kelebihan yang diberikan oleh tayar pneumatik beliau.



Dunlop segera memetenkan ideanya dan mula membangunkan ciptaannya dalam usaha untuk mengkomersialkannya, syarikat yang sebagai Dunlop Pneumatic Tyre Co Ltd ditubuhkan pada tahun 1890, Dunlop membuka kilang tayar pertama di Dublin, Ireland dan tiga tahun kemudian kilang tayar pertama di tanah besar Eropah di Hanau, Jerman. Pada 1895 tayar Dunlop juga dijual di Perancis dan Kanada, dan dikilangkan di Australia dan Amerika Syarikat. Pada 1898 perniagaannya telah berpindah dari Dublin, ke Coventry, England dan kemudian pada tahun 1902 berpindah di tapak seluas 400 ekar di Birmingham, England - yang kemudiannya dikenali dunia sebagai Fort Dunlop. Pada tahun 1910 Dunlop bertapak di Malaya dan mewujudkan 50,000 ekar ladang getah.
Semangat keusahawanan pengasas menjadi idealogi syarikat itu, yang jelas menyedari bahawa untuk menjadi syarikat yang berjaya ia perlu kekal sebagai perintis dalam penyelidikan dan pembangunan serta dalam perniagaan. Objektif Dunlop adalah dan untuk terus menghasilkan produk yang lebih baik untuk meningkatkan prestasi kenderaan dan pengalaman memandu pemandu.


Pencapaian 

Sejarah Dunlop kaya dengan inovasi penting yang telah meningkat pengalaman memandu untuk semua orang di jalan raya. Jika penemuan fenomena aquaplaning, ciptaan "gagal selamat" tayar, dan pengenalan teknologi 3S-menonjol sebagai acara utama, Dunlop berbangga dengan kejayaan lain dalam tempoh 120 tahun yang lalu.
1902 - Kemenangan dalam perlumbaan 1902 Paris-Vienna memberikan Dunlop semangat untuk memperoleh kejayaan sukan permotoran, dan pada tahun 1920-an, syarikat itu telah menghasilkan tayar yang mampu bertahan pada kelajuan lebih 300 km / j.
1923 - Dunlop meraikan kemenangan Grand 1 Prix
1924 - kemenangan Pertama bagi Dunlop dan Bentley di Le Mans. Perkongsian ini mendominasi dekad yang juga memenangi tahun 1927, 1928, 1929 dan 1930.
1927 -  kelajuan rekod pada 1927 Dunlop membantu Henry Segrave untuk mengekalkan rekod  kelajuan 372 km / h
1935 - Dunlop membantu menetapkan satu lagi tanah kelajuan tayar Dunlop rekod memastikan 1935 tanah Sir Malcolm Campbell kelajuan rekod dalam 'Bluebird'.
1938 - Railton Mobil Khas dilengkapi dengan tayar Dunlop Railton Mobil Khas, yang direka oleh Reid Railton dan dilengkapi dengan tayar Dunlop, smesy dunia rekod kelajuan tanah.
1947 - Prestasi tayar Dunlop berjaya di lebih 634 km / h Railton Mobil Khas membuat buku rekod lagi, apabila pemandu John Cobb menjadi orang pertama untuk memecahkan halangan 500mph di atas tanah. Beliau memegang rekod selama 25 tahun.
Tahun 1950-an - Dunlop tayar yang baik untuk 66 Formula Satu kemenangan Semasa zaman kegemilangan sukan permotoran, tayar Dunlop mencapai 66 Formula Satu kemenangan dengan lapan juara dunia
1964 - tayar Dunlop Inovatif pertama untuk membantu mencegah aquaplaning Dunlop juruteknik Tom French paten pendahuluan kejayaan cemerlang dalam reka bentuk bunga tayar. SP Dunlop 41 tayar lapis jejarian, memberi perlindungan pemandu daripada aquaplaning oleh termasuk sistem 'microslots' yang direndam air permukaan seperti span dan dibuang kemudian.
1972 - Dunlop membangun yang pertama 60 siri keluli tali pinggang tayar
1973 - pertama di Dunia gagal selamat 'tayar Dunlop. Dunlop mencipta Denovo - yang pertama di dunia 'tidak selamat' tayar - kawalan jumlah pemandu memberi, jarak jauh dan berkelajuan tinggi, walaupun yang berikutan punctures atau blowouts.
1994 - Dunlop ultra cahaya pembinaan tali pinggang tayar dunia pertama Dunlop membentangkan lampu pembinaan yang pertama ultra tali pinggang tayar. Ia mengurangkan berat kenderaan oleh kira-kira 12 kg. Pembangunan Sistem Mobiliti Segera (IMS) sebagai pengganti untuk roda ganti - dalam kes daripada tusukan kompaun getah disuntik ke dalam tayar memeteraikan.
2002: Dunlop menang 100 berturut-turut Motosikal 250cc Grand Prix Dunlop pelumba telah memenangi lebih daripada 50% daripada semua Grand Prix 2321 telah mengadakan, mengumpul 105 judul Kejohanan Dunia di sepanjang jalan.
2008: Le Mans - 85 tahun Dunlop menang Le Mans adalah yang tertua, bangsa paling sukar dan paling lama di dunia. Dalam semua, 34 daripada 71 Le Mans 24h kaum yang dipegang telah dimenangi pada Dunlop - lebih daripada mana-mana syarikat tayar lain.
Lebih 120 tahun yang lalu, rekod prestasi yang hebat di Dunlop inovasi dan sukan permotoran telah memastikan bahawa ia terus menikmati reputasi yang sangat baik di seluruh dunia. Objektif syarikat kekal untuk terus menghasilkan produk yang lebih baik untuk meningkatkan prestasi kenderaan dan pengalaman memandu pemandu. Oleh itu Dunlop berharap untuk menawarkan memandu peminat lagi 120 tahun memandu keseronokan.

3 comments:

Post a Comment